Wat hebben verhoudingen en SLA-afspraken met elkaar te maken?

Picture of Wilco Veuger

Wilco Veuger

Ik help ICT-managers van publieke organisaties zoals zorginstellingen en woningbouwverenigingen met het optimaliseren van hun samenwerkingen met ICT-leveranciers.

Picture of Wilco Veuger

Wilco Veuger

Ik help ICT-managers van publieke organisaties zoals zorginstellingen en woningbouwverenigingen met het optimaliseren van hun samenwerkingen met ICT-leveranciers.

ICT-relatiebeheer

Ik merk in mijn werk en ook daarbuiten dat ik graag goede verhoudingen wil.  

Zo train en coach ik een voetbalteam jongens van 10 en 11 jaar oud (jo12). Voor aanvang van elke wedstrijd spreek ik de coach van de tegenpartij en de scheidsrechter. Ik spreek altijd even uit waarvoor ik te benaderen ben. Bij de start van het seizoen doe ik dat ook naar de ouders van de kinderen. Dan vertel ik ook wat ik nodig heb: een sportieve en leuke wedstrijd. Vaak met inzet van vrijwilligers (de ouders), zoals een scheidsrechter of iemand die limonade haalt in de rust. 

 
Hierdoor schep ik een sfeer waarin we allemaal kunnen gedijen. Uiteraard wil ik winnen, maar ik wil vooral een fijne wedstrijd hebben. Waar iedereen zich helemaal inzet en zijn stinkende best doet om het maximale resultaat te behalen. Dan helpt het als alle rollen zijn gevuld voordat we beginnen. En mocht er iets gebeuren dan weet iedereen dat ik open sta voor een gesprek. Het valt mij op dat doordat ik dit zo hardop heb uitgesproken, alles eigenlijk soepel verloopt. Helaas winnen we (nog) niet zo vaak als ik zou willen, maar dat is wat anders. 

SLA- afspraken

Zo voelt het soms ook met het maken van SLA-afspraken met je IT-leverancier. Je denkt vast wel eens ‘waarom steek ik er zoveel tijd in? Het gaat toch prima.’ 

En je zult merken of misschien herken je het wel, dat zodra je het op een moment loslaat dat er opeens wel zaken fout gaan. 

 
Laatst had ik een adviseur bij mij thuis en dan verwacht je dat hij het traject goed begeleidt. Toen ik de factuur kreeg liep ik toch tegen hogere kosten aan dan vooraf was ingeschat. Als ik terugkijk dan denk ik; ’waarom heb ik toch die teugels niet wat strakker aangetrokken? Dat doe ik normaal gesproken wel.’  

Ik liet mij leiden door de adviseur, met de gedachten: ‘Het is een professional. Die weet hoe het moet.’ en ‘Het is niet zijn eerste klus, dus het moet wel goed gaan.’  

Helaas was dat dus niet het geval. Het resultaat was niet 100% en ook hogere kosten dan ingeschat. Herkenbaar? 

Soms is het een beetje ongrijpbaar hoe dingen gebeuren. Wel weet je vaak dondersgoed hoe je problemen kunt voorkomen.  

Houd grip

Wees consequent. Zowel met je IT-leveranciers of zoals in mijn voorbeeld ook op het voetbalveld. Door goede SLA-afspraken te maken en te bespreken wat je nodig hebt, voorkom je toch vaak een hoop ellende. 

Wil je eens van gedachten wisselen of kennismaken neem dan contact met mij op.  

Deel dit bericht!

Gerelateerde artikelen

Service Level Agreement Regie
Leveranciers

Regie & ICT leverancier

Waar voorheen de trend was om letterlijk de hele ICT-organisatie buiten de deur te zetten komt men daar wat van terug. Gelukkig ziet men in

Lees meer...

Neem contact met me op!