Leveranciers

Wilco Veuger

Wilco Veuger

Ik help ICT-managers van publieke organisaties zoals zorginstellingen en woningbouwverenigingen met het optimaliseren van hun samenwerkingen met ICT-leveranciers.

Wilco Veuger

Wilco Veuger

Ik help ICT-managers van publieke organisaties zoals zorginstellingen en woningbouwverenigingen met het optimaliseren van hun samenwerkingen met ICT-leveranciers.

Ze leveren gemak, althans dat verkopen ze. Ook zij vragen onderhoud. Waar momenteel elke applicatie of dienst “verSaaSt”, groeit daarmee het aantal leveranciers ook. Met het gemak wat je hoopt te verkrijgen groeit ook de complexiteit hoe alles en iedereen met elkaar moet zien samen te werken. Is daar wel een goed beeld over? Of kabbelt alles voort? Wie kan er met een leverancier om de tafel en de belangrijke (pijn)punten bespreken? Als je die al weet?

Wat net zo belangrijk is met de stijgende lijn van het aantal leveranciers is dat je in staat bent om te polsen hoe de zaken verlopen met een leverancier. Er wordt van alles beloofd en wordt het waar gemaakt. Of beslommerd de boel.

De 3 grootste ergernissen

  1. Een leverancier laat zich niet horen

    Bij verstoringen is het fijn als je je probleem bij je leverancier kan neerleggen en dat ze het gedegen oppakken. Wat er bij sommige leveranciers gedacht wordt is dat ze problemen beter maar niet kunnen vertellen aan hun klant. Want je toch geen slapende honden wakker maken?

    Als de klant het niet merkt, dan lijkt het alsof wij ons werk goed doen. Ik zou beschrijf dat als dat ze bang zijn om door de mand te vallen. Ze hebben blijkbaar iets te verbergen. Want als je weet dat je het goed doet, dan is het geen ramp om een fout te maken. Zolang je het maar direct hersteld of in elk geval zorgt dat je klant er niet de dupe van wordt. 

    Zorg dat je afspraken over verstoringen helder hebt en dat dit ook in de SLA/DAP verwerkt wordt. Zeker de grote verstoringen waar je primaire business processen ernstig door worden geraakt. Daar mogen geen misverstanden over ontstaan en gebeurt dat dan toch, zorg dat er evaluatie momenten zijn.

  2. Onduidelijkheid in verwachtingen
    Jullie weten van elkaar niet of onvoldoende wat er precies geleverd wordt. Ja een bepaalde dienst, maar welke garanties kan een leverancier afgeven? Denk bijvoorbeeld aan de beschikbaarheid. Hoe vaak en wanneer mag een dienst niet werken?
    Zorg dat je van elkaar weet hoe zaken worden georganiseerd en leg dit vast op de juiste plek. Een SLA en een DAP zijn 2 verschillende documenten die wel veel met elkaar te maken hebben.

  3. Onze leverancier houdt zich niet aan afspraken
    Waar blijkt dat uit? Is het vastgelegd? En wat doe je er aan als dat zo is? Dat hangt enorm samen met “2. Onduidelijkheid in verwachtingen”. En vraagt om monitoring van de geleverde dienst. Vraag om rapportage en leg dus ook vast wat en wanneer er aan rapportage wordt opgeleverd. Zorg ook hier voor duidelijkheid en plan tijdig afspraken in om bottlenecks met elkaar te bespreken.

ICT ontwikkelingen staan niet stil. De afdeling staat meestal volop in beweging om te zorgen dat nieuwe implementaties en innovaties op de juiste manier werkend worden gemaakt. Dit vraagt al heel veel tijd dat vraag ook beheer en onderhoud. Juist op dat vlak met de leveranciers moet je dus ook zorgen dat je bijblijft. Dat is niet altijd eenvoudig in de waan van de dag. Laat het geen ondergeschoven kindje worden, daar ga je in de nabije toekomst enorm veel last van krijgen. Ook hier geldt; “voorkomen is beter dan genezen”.

Deel dit bericht!

Gerelateerde artikelen

Neem contact met me op!