Blijft zonde als er geen aandacht is voor leveranciersafspraken. Op het moment van inkoop en contract onderhandeling is de aandacht er wel. Vrijwel elk bedrijf heeft voldoende kennis om een inkoop te organiseren. Vaak is er zelfs een afdeling voor. De juridische aspecten en prijs worden goed afgestemd.
Maar dan.. Dan volgt er de daadwerkelijke invulling. Dat komt in een SLA en een DAP terecht.
Soms gaat men meteen akkoord met de paar documenten van een leverancier. Met een minimale inhoud of een inhoud waar een leverancier mettertijd het allemaal niet zo nauw meer meeneemt. Omdat de klant er niet naar vraagt, dus “dan zal het wel goed zijn”. Terwijl ik bij klanten (intern) toch wel klachten terug hoor. En die klachten vinden dan geen gehoor bij een leverancier.
Terwijl sommige zaken zo makkelijk te tackelen zijn, zoals een onderhoudsvenster. Wanneer wel of juist geen onderhoud uit laten voeren, zodat er rekening gehouden wordt met kritieke bedrijfsprocessen. Is de leverancier daarvan op de hoogte?
Het risico wat op de loer ligt is dat er zaken scheef lopen. Eenmaal scheef hoe krijg je het weer in balans?
Hoe kostbaar is het wisselen van leverancier? Offertes opvragen, deze lezen, feedback geven. Afwegen wat je echt nodig hebt en wat niet. Prijzen vergelijken. Gesprekken voeren. En dan nog het implementatie traject. En ook uiteraard weer die SLA afspraken. Daar gaat veel tijd in zitten. Het is dus zeker zinvol om toch te kijken of je er met de leverancier alsnog uit kunt komen.
Als capaciteit geen probleem is maar wel de knowhow over SLA’s ontbeert, dan loont het om eens contact op te nemen met een goede opleider. Er zijn voldoende trainingen te vinden die je medewerkers verder op weg kunnen helpen om het goed in te vullen. Zoals bij de IT Management Group (ITMG). Persoonlijk heb ik goede ervaringen met ITMG en ik beveel hun trainingen van harte aan.
Wanneer capaciteit een uitdaging is dan kun je iemand in dienst nemen, maar is iemand hier fulltime mee bezig?
Ik kan zorgen dat vanaf het moment van inkoop het SLA proces uit handen wordt genomen. Zodat de SLA op orde komt, de afspraken nagekomen worden en beide partijen goed met elkaar uit de voeten kunnen. Jij krijgt periodiek een overzicht van de status van de leverancier. En elk gesprek wat ik voer daar komt een verslag van. Zo hoef jij er niet bovenop te zitten en weet je toch wat er speelt, zodat je in control blijft.
Want dát is wat je uiteindelijk wilt; een leveranciersrelatie waar je precies weet wat er speelt en waar jij de regie hebt.
Leveranciers
Een Service Level Agreement (SLA) staat niet op zichzelf
Natuurlijk kun je een SLA zelf een keer doorlezen en punten eruit halen. In algemene zin. Echter om een SLA te doorgronden moet je weten