Achterhaalde SLA afspraken

Foto van Wilco Veuger

Wilco Veuger

Ik help ICT-managers van publieke organisaties zoals zorginstellingen en woningbouwverenigingen met het optimaliseren van hun samenwerkingen met ICT-leveranciers.

Foto van Wilco Veuger

Wilco Veuger

Ik help ICT-managers van publieke organisaties zoals zorginstellingen en woningbouwverenigingen met het optimaliseren van hun samenwerkingen met ICT-leveranciers.

Service Level Agreement

ICT is inmiddels al zo oud als de weg naar, nou ja.. we zijn aardig op weg binnen de ICT om wat geschiedenis op te bouwen. Daar zitten zogenaamde erfenissen bij. Leveranciers die sinds jaar en dag voor je in de weer zijn. Met mogelijk het risico dat de SLA en DAP afspraken lang geleden zijn gemaakt en nooit zijn aangepast of getoetst aan de huidige gang van zaken.

Neem internet toegang, dat was in de jaren ‘90 en ’00 geen vast gegeven. Kun je je voorstellen dat je in die tijd een bezoeker even op je netwerk toeliet, zodat hij even zijn e-mail kon lezen? En van wifi hadden we toen nog nooit van gehoord. Nu is er (bijna) in elk café wel een gasten wifi beschikbaar. Het is net zo gewoon als een stekker in het stopcontact of water uit de kraan. Maar de afspraken?

Ik wil met de beschikbaarheid van internet vooral schetsen dat langzaamaan dingen gewoon worden, wat ooit ongewoon was. De ontwikkeling haalt je soms in en dat is niet erg, zolang je er maar gewaar van wordt. Dat betekent dat een risicoprofiel er dus ‘opeens’ ook heel anders uit ziet. Dat risico wordt tegenwoordig ook vaak gedragen door 1 of meerdere leveranciers. Tijd om ook die afspraken onder de loep te nemen en bekijken of de afspraken nog steeds voldoen. Als er al ooit eens een SLA en DAP is opgesteld. Dat is ook nooit een vast staan gegeven geweest dat die documenten werden opgeleverd.

Wat zijn bij jullie de primaire business processen en welke leveranciers ondersteunen die met welke middelen/diensten? Haal de SLA en DAP documenten eens op die daar bij horen en check of deze nog steeds voldoen. Dan volgt er een gesprek met de leverancier waar er nog aanvullende afspraken nodig zijn en dan moet mogelijk de rapportage ook nog bijgesteld worden.

Dan kun je er vandaag weer even tegen.. tot het volgende ongewone gewoon wordt.

Deel dit bericht!

Gerelateerde artikelen

Neem contact met me op!